Bedrijfskleding maakt het plaatje compleet. De eerste indruk als klanten je bedrijf binnen komen wordt mede bepaald door de bedrijfskleding. Het geeft aan dat je het belangrijk vindt dat je onderneming eenheid uitstraalt. Het geeft cachet aan je zaak. Met de keus voor een bepaald type kleding geef je aan wat voor een soort zaak je hebt.
De kleding moet aansluiten bij de uitstraling van de winkel. Voorkom een mitsmatch, bijvoorbeeld door té sportieve kleding te kiezen voor een sjieke zaak. Bedrijfskleding draagt bij aan de indruk die je wilt afgeven. Het geeft aan dat je het belangrijk vindt dat je winkel verzorgd is.
Sommige ondernemers werken met aanvullende kledingvoorschriften, zoals het dragen van een zwarte broek. Over het algemeen is een frisse en verzorgde uitstraling voldoende. De medewerker in de winkel is immers toch het visitekaartje van de zaak. Wanneer je nette bedrijfskleding hebt, dan kún je ook strenger zijn op de algehele verzorging en uitstraling van je medewerkers. Het is een wisselwerking. Het uiterlijk van je personeel is een essentieel onderdeel van de winkelbeleving van de klant. De klant moet zich op zijn gemak voelen. Al zijn er natuurlijk wel grenzen aan de regels die je je medewerkers op kan leggen.
Door bedrijfskleding te dragen, straal je professionaliteit uit. In winkels is het meteen duidelijk bij wie de klant moet zijn als ze een vraag hebben. Bijkomend voordeel is dat je medewerkers zich gewaardeerd voelen wanneer je goed passende bedrijfskleding voor hen aanschaft. Ze voelen zich gezien en horen bij een team. Hierdoor voelen ze zich meer thuis, wat het verloop van personeel verminderd. Dit zien we ook bij kleine fabrieken, zoals in de vleesverwerkende industrie.
In de vleesverwerkingsindustrie, zoals kleine worstfabrieken en vleeswarenfabrieken, wordt bedrijfskleding vaak gehuurd. Wanneer er bijvoorbeeld 4 mensen werken, ontvangen ze 20 jassen of overalls per week in standaard maten of zelfs one size fits all. Op een vaste dag in de week wordt deze kleding opgehaald en vervangen voor 20 gewassen jassen of overalls. Al met al is dit een vrij kostbare oplossing. Het is daarom het overwegen waard om op eigen locatie een wasmachine neer te zetten en 12 comfortabel zittende kledingsets aan te schaffen. Deze kleding wordt aangeschaft in de kledingmaten van de medewerkers en indien nodig aangepast. Daardoor past de kleding beter en zit lekkerder. Met die 12 kledingsets kan zo’n 3 jaar gewerkt worden. Prijstechnisch is dit vaak interessanter dan huren.
Bij aanschaf van eigen kleding kan er een keus gemaakt worden in model en kleur. We merken dat steeds meer kleine fabrikanten bewust mooie bedrijfskleding aanschaffen. Zelfs met een geborduurd logo. Dit doen ze omdat ze daarmee hun personeel het gevoel willen geven dat ze erbij horen, dat ze het waard zijn om daar kleding voor aan te schaffen. En het werkt! Er is meer teamgevoel en minder verloop van personeel. Om er zeker van te zijn dat de juiste keuzes gemaakt worden, werken wij volgens de Zoetelief SKS Advies Methode. Dit is een Unieke methode die er stap voor stap voor zorgt dat alle aandachtspunten besproken worden.
Voor winkels en andere kleine fabrieken geldt hetzelfde als voor de kleine vleesverwerkingsindustrie. In plaats van een te ruime overjas in een standaardkleur, krijgen werknemers een mooi gekleurde overjas waar een snit in zit, waardoor het mooier valt. Je toont er je waardering mee en laat zien dat ze meetellen. Met het aanschaffen van bedrijfskleding geef jij je medewerkers aandacht en je creëert een team.
Wil je meer weten over het aanschaffen van bedrijfskleding? Neem dan contact met ons op.
Ben je nieuwsgierig naar de Unieke Zoetelief SKS Advies Methode? Schrijf je dan in voor de GRATIS Webclass.