Bedrijfskleding is een belangrijk onderdeel van het totaalplaatje waarmee je het vertrouwen van je klanten kan winnen. Door het dragen van bedrijfskleding geef je het signaal af dat je let op de hygiëne in je bedrijf. Het kiezen van de juiste bedrijfskleding is echter nog niet zo makkelijk. Daarom passen wij de Unieke Zoetelief SKS Advies Methode toe, waarbij alle aandachtspunten stap voor stap aan bod komen. Hierdoor vind je altijd de bedrijfskleding die perfect aansluit bij jouw stijl, de kleuren in de winkel en de stoffen die prettig zitten en lang mooi blijven.
Bij het kiezen van bedrijfskleding, zijn er een aantal punten waar je rekening mee moet houden:
Dit zijn enkele zaken die belangrijk zijn wanneer je bedrijfskleding aanschaft. Je wilt immers lang plezier hebben van je investering.
Bij winkelpersoneel is de uitstraling naar de klanten toe het belangrijkste bij het kiezen van bedrijfskleding. Gelukkig is er volop keus in soorten kleding en variaties, zodat je altijd bedrijfskleding kan vinden die bij de uitstraling van je onderneming past.
Wanneer je een winkel hebt die ook kant en klaar maaltijden verkoopt die ter plekke klaar gemaakt worden, dan ben je naast winkelpersoneel ook kok. Dan wil je de uitstraling hebben van een traiteur, van een kok. Vaak wordt er dan gekozen voor een bistrosloof, een halfsloof met blouse of een koksbuis. Een koksbuis is een blouse met een dubbele sluiting. Hierop zijn er diverse varianten, waardoor iedere onderneming zijn eigen combinatie kan maken.
Er is zo veel keus in kledingcombinaties, sluitingen, stoffen en kleuren, dat er voor iedere smaak wel passende bedrijfskleding te vinden is. Van modern, tot tijdloos, sportief of klassiek, alle stijlen zijn mogelijk. We merken dat op dit moment vaak voor stoffen met een jeanslook gekozen wordt. Dit zijn gemêleerde stoffen met een stoer uiterlijk. Door bijvoorbeeld borstzakken met dubbelnaadse stiksels toe te voegen, krijgt de kleding een sportievere uitstraling. Geringe wijzigingen kunnen een groot verschil maken. Het is vergelijkbaar met overhemden die je in de winkel koopt: de ene keer hebben ze een detail in de kraag, de andere keer bij het borstzakje of bij de sluiting.
Een kledingset gaat gemiddeld een jaar mee. Doorgaans worden er voor fulltime medewerkers 3 sets aangeschaft, zodat na 3 á 4 jaar de kleding toe is aan vervanging. Vaak wordt er bij het vervangen van de bedrijfskleding voor een iets ander model gekozen. De mode veranderd en men loopt al enkele jaren in deze kleding. Bijkomend voordeel van het kiezen van een ander model of andere accenten is dat het de klanten in de winkel opvalt dat er nieuwe bedrijfskleding aangeschaft is. Hiermee wordt een signaal afgegeven: ‘Wij vinden het belangrijk om hierin te investeren.’ ‘Wij vinden het belangrijk dat alles er fris, verzorgd en schoon uitziet, en zo gaan wij ook met onze producten om.’
Bij het aanschaffen van bedrijfskleding die gedragen wordt tijdens het bereiden van voedsel, spelen specifieke zaken een rol. Bij deze kleding speelt het modebeeld vaak een ondergeschikte rol, tenzij de keuken zichtbaar is vanuit de winkel. Dan is het belangrijk dat de kleding in de keuken aansluit bij de look van de kleding in de winkel.
Bij voedselverwerkende bedrijven speelt het draagcomfort en bescherming van de kleding die onder de bedrijfskleding gedragen wordt een grote rol. Toch is de uitstraling van het geheel belangrijk. Werknemers voelen zich ‘gezien’ wanneer ze mooie, passende bedrijfskleding krijgen. Het versterkt het teamgevoel.
Wanneer ondernemers nieuwe bedrijfskleding nodig hebben, dan kom ik langs met een bus vol samples. Vaak hebben winkeliers ergens iets gezien wat ze mooi vinden. Vervolgens gaan ze het passen en als het naar wens staat, gaan we in de winkel kijken wat er bij het interieur past. Ik laat verschillende modellen zien en laat medewerkers met uiteenlopende lichaamsbouw en lengte de kleding passen. Wanneer we bijvoorbeeld alleen rekening houden met een man met een normaal postuur, dan ziet een breed geschouderde medewerker er vreemd uit in zijn knellende overhemd. Mensen moeten zich prettig voelen in de kleding en het moet er bij iedereen netjes uitzien. Er zijn altijd oplossingen te bedenken voor sterk wisselend personeel en voor tijdelijke krachten.
Pas wanneer de stijl, de kleuren en de stof gekozen zijn, bekijken we de invulling van de details. Denk daarbij aan het soort kraag of mouw: wil je lange of korte mouw. Wat vind je prettig en wat is praktisch gezien de werkzaamheden. Dit is een van de laatste stappen van de Unieke Zoetelief SKS Advies Methode. Tot slot bespreken we of er een logo en/ of tekst op de kleding geborduurd moet worden.
Neem dan contact met ons op voor meer informatie of het maken van een afspraak. Wij helpen je graag mee met ervoor te zorgen dat je onderneming de uitstraling krijgt die je wenst.
Wil je meer weten over de Unieke Zoetelief SKS Advies Methode? Schrijf je dan in voor de GRATIS Webclass, je ontvangt dan meteen de complete Bedrijfskleding Checklist.